A/B testování v online marketingu

8. 4. 2022

Metoda A/B testování je u nás v Performiu asi nejvyužívanější. Klientům nejčastěji vytváříme a spravujeme výkonové kampaně, a tak musíme zjišťovat, jaké bannery jsou pro kampaň nejlepší.

Jako u každého projektu, tak i u testování je potřeba si v začátku uvědomit pár věcí: co testujeme, co očekáváme, že testem zjistíme a jaké jsou předpokládané výsledky. Po provedení testu už jen zhodnotíme, jestli se naše předpoklady potvrdily, nebo vyvrátily.

Ze zkušeností s A/B testováním často zjistíme, že bannery, které se nám nebo klientovi líbily nejvíce, se tak úplně nelíbily naší cílové skupině uživatelů. Takže nic hned z kraje testování nezavrhujte, společnost se vyvíjí, trendy se mění a co bylo in minulý měsíc, tak nemusí platit teď 😊

Pro správné fungování testu je nutné zajistit, aby:

·        se oba bannery, tedy A i B, zobrazovaly v poměru 50:50,

·        oba bannery běžely ve stejných dnech,

·        změn v B oproti A bylo tak akorát, aby se dalo zjistit, proč vycházel lépe/hůře,

·        bannery běžely po dobu 1, lépe 2 týdnů,

·        si bannery zobrazil dostatečný počet návštěvníku,

·        byl zajištěn dostatečný počet impresí.


Pak se můžete pustit do testování například toho, jestli uživatelé častěji klikají na banner s červeným nebo modrým CTA, jestli je úspěšnější banner s textovým sdělením na levé nebo pravé straně, která grafika na banneru nejlépe koresponduje s jeho sdělením a další. Všechny tyto skutečnosti se hodnotí na základě metrik. Jedná se například o to, který banner má lepší ROI, konverzní poměr či CTR. Více o těchto metrikách si můžete přečíst v našem slovníčku, který pravidelně aktualizujeme. Odkaz naleznete zde.

Jak už je nastíněno výše, tak k vyhodnocení úspěšnosti používáme měřící nástroje. Může to být například jeden z nástrojů pro měření teplotních map, o kterých jste se dočetli v jednom z předchozích článků (odkaz zde), nebo v Google Analytics, o kterých si řekneme zase v některém z dalších článků.

Stejně, jako se mění roční období a preference lidí, tak byste měli přistupovat i k A/B testování. Pokud vám například v prvním testu vyšlo lépe fungující žluté pozadí, tak to neznamená, že už budete používat jen žluté pozadí. Musíte se vyhnout bannerové slepotě a upoutat zase něčím jiným. Tak jednou za čas zkuste otestovat třeba jinou barvu pozadí banneru, nebo jinou barvu CTA a uvidíte sami, jaké budete mít výsledky 😊

A co když jsou výsledky obou bannerů srovnatelné?

No i to se může stát a ne zřídka. Můžete nechat běžet oba bannery, nebo se pro jeden rozhodnout, nebo vytvořit třetí úplně jiný a snažit se o to, aby byl ještě lepší než 2 předchozí a měli jste tak jasno 😉


ALT
Jak přidat PPC specialistu do reklamních systémů? (Sklik, Meta a Google)
Chcete, abychom vám pomohli s PPC kampaněmi? Než se do toho pustíme, je potřeba nám dát přístup do Skliku, Meta Business Manageru a Google Ads. V tomhle článku najdete jednoduchý návod, jak na to – krok za krokem a bez zbytečného stresu.
10. 6. 2025
ALT
Opuštěný košík: Proč zákazníci nedokončí nákup a jak to můžete změnit (nejen reklamou)
Opuštěný košík není konec – je to začátek. V článku zjistíte, proč zákazníci nákup nedokončí a jak jim pomoci dojít až do cíle. UX, remarketing, e-maily, data. Jasně a prakticky.
10. 6. 2025
ALT
Tvoje reklama není špatná. Jen se v ní nikdo nepoznal.
V roce 2025 člověk denně projede až 10 000 reklam. Pokud se v té tvé nikdo nepozná, skončí jako tichý šum. Chceš, aby si tě někdo všiml? Přestaň psát slogany. Začni psát momenty.
29. 5. 2025
ALT
Sbohem a šáteček. Skype opouští virtuální prostor
Skype po více než 20 letech končí. Aplikace, která změnila způsob, jak spolu lidé komunikují na dálku, se oficiálně loučí. Co stálo za jejím vzestupem – a proč přišel nevyhnutelný pád?
17. 5. 2025
ALT
Nejčastější chyby v automatickém biddingu a jak se jim vyhnout
Automatický bidding může výrazně zlepšit výkon kampaní. Musíte ale vědět, jak na něj. Vyhněte se nejčastějším chybám, které brzdí výsledky, a získejte z automatizace maximum.
16. 5. 2025
ALT
Uvede společnost Meta na trh novou aplikaci, nebo je to jenom příliš povyku pro nic?
Krátká videa vládnou sociálním sítím a Meta nechce zůstat pozadu. Chystá samostatnou aplikaci Reels. Co za tím vším je se dozvíte v následujícím článku.
13. 3. 2025