A/B testování v online marketingu

8. 4. 2022

Metoda A/B testování je u nás v Performiu asi nejvyužívanější. Klientům nejčastěji vytváříme a spravujeme výkonové kampaně, a tak musíme zjišťovat, jaké bannery jsou pro kampaň nejlepší.

Jako u každého projektu, tak i u testování je potřeba si v začátku uvědomit pár věcí: co testujeme, co očekáváme, že testem zjistíme a jaké jsou předpokládané výsledky. Po provedení testu už jen zhodnotíme, jestli se naše předpoklady potvrdily, nebo vyvrátily.

Ze zkušeností s A/B testováním často zjistíme, že bannery, které se nám nebo klientovi líbily nejvíce, se tak úplně nelíbily naší cílové skupině uživatelů. Takže nic hned z kraje testování nezavrhujte, společnost se vyvíjí, trendy se mění a co bylo in minulý měsíc, tak nemusí platit teď 😊

Pro správné fungování testu je nutné zajistit, aby:

·        se oba bannery, tedy A i B, zobrazovaly v poměru 50:50,

·        oba bannery běžely ve stejných dnech,

·        změn v B oproti A bylo tak akorát, aby se dalo zjistit, proč vycházel lépe/hůře,

·        bannery běžely po dobu 1, lépe 2 týdnů,

·        si bannery zobrazil dostatečný počet návštěvníku,

·        byl zajištěn dostatečný počet impresí.


Pak se můžete pustit do testování například toho, jestli uživatelé častěji klikají na banner s červeným nebo modrým CTA, jestli je úspěšnější banner s textovým sdělením na levé nebo pravé straně, která grafika na banneru nejlépe koresponduje s jeho sdělením a další. Všechny tyto skutečnosti se hodnotí na základě metrik. Jedná se například o to, který banner má lepší ROI, konverzní poměr či CTR. Více o těchto metrikách si můžete přečíst v našem slovníčku, který pravidelně aktualizujeme. Odkaz naleznete zde.

Jak už je nastíněno výše, tak k vyhodnocení úspěšnosti používáme měřící nástroje. Může to být například jeden z nástrojů pro měření teplotních map, o kterých jste se dočetli v jednom z předchozích článků (odkaz zde), nebo v Google Analytics, o kterých si řekneme zase v některém z dalších článků.

Stejně, jako se mění roční období a preference lidí, tak byste měli přistupovat i k A/B testování. Pokud vám například v prvním testu vyšlo lépe fungující žluté pozadí, tak to neznamená, že už budete používat jen žluté pozadí. Musíte se vyhnout bannerové slepotě a upoutat zase něčím jiným. Tak jednou za čas zkuste otestovat třeba jinou barvu pozadí banneru, nebo jinou barvu CTA a uvidíte sami, jaké budete mít výsledky 😊

A co když jsou výsledky obou bannerů srovnatelné?

No i to se může stát a ne zřídka. Můžete nechat běžet oba bannery, nebo se pro jeden rozhodnout, nebo vytvořit třetí úplně jiný a snažit se o to, aby byl ještě lepší než 2 předchozí a měli jste tak jasno 😉


ALT
Nejseš grafik, ale potřebuješ grafiku ASAP?
Žádný stres. Doba, kdy jsi musel umět Photoshop, je pryč. Dneska ti stačí trocha vkusu, empatie a nástroj jako Canva. Šablony, AI vychytávky a pár triků zvládnou zázraky i bez profíka. Nauč se, jak na vizuál, který zaujme i bez grafického diplomu.
29. 10. 2025
ALT
Generace alfa mimo sociální sítě? Fajn nápad, který ale nic neřeší
Omezení sociálních sítí může znít jako snadné řešení, ale realitu to nezmění. Generace Alfa potřebuje hlavně digitální gramotnost a otevřenou komunikaci, ne plošné zákazy.
29. 8. 2025
ALT
Google dokončil funkce Performance Max pro rok 2025 - jaké to byly?
Google letos výrazně vylepšil Performance Max – přidal více možností cílení, ochranu brandu, práci s negativními klíčovými slovy a podrobnější reporting. Inzerenti tak získávají větší kontrolu i efektivnější využití rozpočtu.
15. 8. 2025
ALT
Chcete posunout své PPC kampaně na vyšší úroveň?
Nevíte, kde začít? Přečtěte si 5 aktuálních PPC strategií, které byste měli využít v roce 2025 a dál.
10. 7. 2025
ALT
Jak přidat PPC specialistu do reklamních systémů? (Sklik, Meta a Google)
Chcete, abychom vám pomohli s PPC kampaněmi? Než se do toho pustíme, je potřeba nám dát přístup do Skliku, Meta Business Manageru a Google Ads. V tomhle článku najdete jednoduchý návod, jak na to – krok za krokem a bez zbytečného stresu.
10. 6. 2025
ALT
Opuštěný košík: Proč zákazníci nedokončí nákup a jak to můžete změnit (nejen reklamou)
Opuštěný košík není konec – je to začátek. V článku zjistíte, proč zákazníci nákup nedokončí a jak jim pomoci dojít až do cíle. UX, remarketing, e-maily, data. Jasně a prakticky.
10. 6. 2025