A/B testování v online marketingu
Metoda A/B testování je u nás v Performiu asi
nejvyužívanější. Klientům nejčastěji vytváříme a spravujeme výkonové kampaně, a
tak musíme zjišťovat, jaké bannery jsou pro kampaň nejlepší.
Jako u každého projektu, tak i u testování je potřeba si v začátku
uvědomit pár věcí: co testujeme, co očekáváme, že testem zjistíme a jaké jsou
předpokládané výsledky. Po provedení testu už jen zhodnotíme, jestli se naše
předpoklady potvrdily, nebo vyvrátily.
Ze zkušeností s A/B testováním často zjistíme, že bannery,
které se nám nebo klientovi líbily nejvíce, se tak úplně nelíbily naší cílové
skupině uživatelů. Takže nic hned z kraje testování nezavrhujte,
společnost se vyvíjí, trendy se mění a co bylo in minulý měsíc, tak nemusí
platit teď 😊
Pro správné fungování testu je nutné zajistit, aby:
·
se oba bannery, tedy A i B, zobrazovaly
v poměru 50:50,
·
oba bannery běžely ve stejných dnech,
·
změn v B oproti A bylo tak akorát, aby se
dalo zjistit, proč vycházel lépe/hůře,
·
bannery běžely po dobu 1, lépe 2 týdnů,
·
si bannery zobrazil dostatečný počet
návštěvníku,
· byl zajištěn dostatečný počet impresí.
Pak se můžete pustit do testování například toho, jestli
uživatelé častěji klikají na banner s červeným nebo modrým CTA, jestli je úspěšnější
banner s textovým sdělením na levé nebo pravé straně, která grafika na banneru
nejlépe koresponduje s jeho sdělením a další. Všechny tyto skutečnosti se
hodnotí na základě metrik. Jedná se například o to, který banner má lepší ROI,
konverzní poměr či CTR. Více o těchto metrikách si můžete přečíst v našem
slovníčku, který pravidelně aktualizujeme. Odkaz naleznete zde.
Jak už je nastíněno výše, tak k vyhodnocení úspěšnosti
používáme měřící nástroje. Může to být například jeden z nástrojů pro
měření teplotních map, o kterých jste se dočetli v jednom z předchozích článků (odkaz zde), nebo v Google Analytics, o kterých si řekneme zase v některém
z dalších článků.
Stejně, jako se mění roční období a preference lidí, tak
byste měli přistupovat i k A/B testování. Pokud vám například
v prvním testu vyšlo lépe fungující žluté pozadí, tak to neznamená, že už
budete používat jen žluté pozadí. Musíte se vyhnout bannerové slepotě a upoutat
zase něčím jiným. Tak jednou za čas zkuste otestovat třeba jinou barvu pozadí
banneru, nebo jinou barvu CTA a uvidíte sami, jaké budete mít výsledky 😊
A co když jsou výsledky obou bannerů srovnatelné?
No i to se může stát a ne zřídka. Můžete nechat běžet oba bannery, nebo se pro jeden rozhodnout, nebo vytvořit třetí úplně jiný a snažit se o to, aby byl ještě lepší než 2 předchozí a měli jste tak jasno 😉