A/B testování v online marketingu

8. 4. 2022

Metoda A/B testování je u nás v Performiu asi nejvyužívanější. Klientům nejčastěji vytváříme a spravujeme výkonové kampaně, a tak musíme zjišťovat, jaké bannery jsou pro kampaň nejlepší.

Jako u každého projektu, tak i u testování je potřeba si v začátku uvědomit pár věcí: co testujeme, co očekáváme, že testem zjistíme a jaké jsou předpokládané výsledky. Po provedení testu už jen zhodnotíme, jestli se naše předpoklady potvrdily, nebo vyvrátily.

Ze zkušeností s A/B testováním často zjistíme, že bannery, které se nám nebo klientovi líbily nejvíce, se tak úplně nelíbily naší cílové skupině uživatelů. Takže nic hned z kraje testování nezavrhujte, společnost se vyvíjí, trendy se mění a co bylo in minulý měsíc, tak nemusí platit teď 😊

Pro správné fungování testu je nutné zajistit, aby:

·        se oba bannery, tedy A i B, zobrazovaly v poměru 50:50,

·        oba bannery běžely ve stejných dnech,

·        změn v B oproti A bylo tak akorát, aby se dalo zjistit, proč vycházel lépe/hůře,

·        bannery běžely po dobu 1, lépe 2 týdnů,

·        si bannery zobrazil dostatečný počet návštěvníku,

·        byl zajištěn dostatečný počet impresí.


Pak se můžete pustit do testování například toho, jestli uživatelé častěji klikají na banner s červeným nebo modrým CTA, jestli je úspěšnější banner s textovým sdělením na levé nebo pravé straně, která grafika na banneru nejlépe koresponduje s jeho sdělením a další. Všechny tyto skutečnosti se hodnotí na základě metrik. Jedná se například o to, který banner má lepší ROI, konverzní poměr či CTR. Více o těchto metrikách si můžete přečíst v našem slovníčku, který pravidelně aktualizujeme. Odkaz naleznete zde.

Jak už je nastíněno výše, tak k vyhodnocení úspěšnosti používáme měřící nástroje. Může to být například jeden z nástrojů pro měření teplotních map, o kterých jste se dočetli v jednom z předchozích článků (odkaz zde), nebo v Google Analytics, o kterých si řekneme zase v některém z dalších článků.

Stejně, jako se mění roční období a preference lidí, tak byste měli přistupovat i k A/B testování. Pokud vám například v prvním testu vyšlo lépe fungující žluté pozadí, tak to neznamená, že už budete používat jen žluté pozadí. Musíte se vyhnout bannerové slepotě a upoutat zase něčím jiným. Tak jednou za čas zkuste otestovat třeba jinou barvu pozadí banneru, nebo jinou barvu CTA a uvidíte sami, jaké budete mít výsledky 😊

A co když jsou výsledky obou bannerů srovnatelné?

No i to se může stát a ne zřídka. Můžete nechat běžet oba bannery, nebo se pro jeden rozhodnout, nebo vytvořit třetí úplně jiný a snažit se o to, aby byl ještě lepší než 2 předchozí a měli jste tak jasno 😉


ALT
Jaké mohou být cíle online reklamy?
Online marketing jsme vám už představili. Pojďte se teď podívat, jaké mohou být jeho cíle.
1. 12. 2022
ALT
Jak být spokojen nejen s prací, ale i v práci?
Vedle pracovních příspěvků se s vámi chceme podělit i o lehce zákulisní informace o tom, jak Performio utužuje svůj tým.
27. 7. 2022
ALT
Jak na horko v kanceláři?
Také sledujete každodenní předpovědi počasí a už vás z toho množství třicítek přechází zrak? Přinášíme vám pár rad, jak je v kanceláři přežít.
21. 7. 2022
ALT
Agenturní spolupráce roku 2021
Dne 13. května 2022 společnost Seznam.cz oceňovala nejlepší Agenturní spolupráci roku 2021. Pojďte se podívat, jak jsme se umístili.
17. 5. 2022
ALT
Slovníček pojmů
Podívejte se, s jakými pojmy se v online marketingu nejčastěji setkáte. Slovník pravidelně aktualizujeme a přidáváme nová slovíčka.
8. 4. 2022
ALT
Kariéra
2. 3. 2022