Co je to Copywriting?
Jestli pracujete v online marketingu nebo se při svém
působení jakkoliv přibližujete k tomuto oboru, nejspíš jste už pojem copywriting
zaslechli. Tento termín se na nás v současné době přímo valí ze všech
stran a není divu, že mu není úniku – copywriting je jádrem snad každé firmy!
Bez copywriterů by společnosti nemohly sdílet své zprávy s potenciálními
zákazníky, rozšiřovat si pole působnosti na trhu ani zůstat v kontaktu se
svými současnými zákazníky.
Jakkoliv může být ale ‚Strategie vytváření přesvědčivého
obsahu‘ (rozuměj Copywriting) populární, mnoho lidí přesto nezná
odpověď na otázku ‚Co je to copywriting?‘
Už jste se někdy setkali s člověkem, kdo se představil jako
copywriter?
Nadšeně jste přikývli, ale pak jste se vlastně tak trochu
pozastavili a zeptali se ho: „A co to vlastně v praxi znamená? Co každý
den děláš?“
Některým lidem se při vyslovení tohoto povolání stále ještě
vybaví trochu historický obrázek novináře, který sedí za psacím strojem do noci
a ťuká tam jeden článek za druhým, aby stihl uzávěrku. Jiní si takovou osobu
představují spíše jako ‚ajťáka‘. Pravý copywriter se nachází někde mezi.
Copywriting tip: Pravidlo čtyř U, které by měl znát každý
pisatel:
·
U1 – UŽITEČNOST – Udělejte své nadpisy
užitečné a snadno přístupné čtenářům.
·
U2 – URGENCE – Probuďte ve čtenářovi
jistý smysl naléhavosti a nutkání text dočíst.
·
U3 – UNIKÁTNOST – Ukažte, že to, co
nabízíte, je v nějakém smyslu unikátní.
·
U4 – ULTRA SPECIFIČNOST – Miřte všechny
výše zmíněné body na svou cílovku promyšleným, specifickým a originálním způsobem.
Co je to copywriting a proč je dnes tak populární?
Když je někdo dobrý copywriter, jednoduše oplývá
pisatelskými dovednostmi. Ten, kdo vytváří nejen marketingový text
k reklamám, musí být ve svém oboru zdatný. Technické a počítačové
dovednosti jsou stejně tak důležité jako talent pro tvoření poutavých textů.
Správný copywriter umí vytvořit text, který prodává produkt nebo přesvědčuje
k jeho koupi neotřelým a inovativním způsobem.
Copy neboli ‚rukopis‘ jsou slova, která tvoří toto psaní, a
copywriteři jsou ti, kdo tyto unikátní texty píšou. Svou podstatou copywriting
vlastně spojuje lidi, kteří se dostanou do stejné situace a hledají řešení skrze
efektivní sdělení. Když si od copywritera žádá poutavý reklamní text například
salon krásy, kam chodí ženy na různé procedury, dobře napsaný text zde slouží
jako pomocník při rozhodování – potenciální zákaznice potřebuje pochopit, PROČ
zrovna tento salon je pro ni tou nejlepší volbou. Chápete? Čím lepší a
výstižnější reklama, tím větší šance, že si ji lidé zapamatují.
Není divu, že se copywriting v dnešní době rozmáhá.
Dobrý text potřebují všichni, kdo chtějí něco prodávat či nabízet a potřebují
se zviditelnit. Digitální doba si to žádá. Copywriting je ve skutečnosti mnohem
víc než jen psaní nadpisů. Občas to může být i náročné, a i to je důvod, proč
jsou za to copywriteři dobře placeni. Dobrých exkluzivních copywriterů je
pomálu.
Jak se copywriting liší od psaní obsahu na blog?
Copywriting a psaní obsahu mají jednoduše různé účely.
Zatímco copywriting je primárně navržen tak, aby někoho přiměl k akci nebo snad
i ke změně názoru, psaní obsahu má spíše inspirovat, informovat, naučit či
pobavit.
Ale i tak někteří copywriteři píšou pro své klienty jak reklamy,
tak zároveň obsah na web. Textař z povolání by měl být zručný hlavně ve
vyprávění poutavého, avšak stručného příběhu. I tyto dovednosti se dají samozřejmě
využít pro tvorbu hodnotnějšího a hlubšího obsahu – například právě zmíněného
blogu.
Správný copywriter nespoléhá jen na to, že je šikovným
‚psavcem‘. U mnoha klientů se specifickým zaměřením je potřeba se nechat
zasvětit do dané problematiky. Copywriteři mohou a nemusí mít zaměření,
například na obor módy či krásy, zdraví nebo finančnictví. Existují také
techničtí copywriteři, kteří píšou pouze brožury k elektru. V každém
případě je nutné správně pochopit a uchopit, jaký je primární cíl klienta i
zákazníka, aby došlo k vytvoření toho nejlepšího možného obsahu.
Co dělají textaři?
Spolupracují s klienty, projektovými manažery a svým
týmem, aby definovali účel daného projektu a zjistili, co je potřeba sdělit,
KOMU a jakým způsobem. Pak už následuje plnění tohoto cíle.
Copywriteři, kteří pracují v agenturách, většinou úzce
spolupracují s grafikem. Ten se zaměřuje na to, aby použitý text
korespondoval s obrázkovými vizuály a sdělení tak dostalo ten správný finální
dojem. Poté, co textař dostane zpětnou vazbu, ať už od klienta nebo na základě
metrik od koncových zákazníků (klikají, neklikají?), text se upraví a dotáhne k dokonalosti.
Copywriter se díky svým originálním nápadům přímo podílí na úspěšnosti kampaně
a i on hraje velkou roli v tom, jaký má reklama dosah a výsledek.
Copywriteři fungují buď na volné noze – tzv. freelanceři,
nebo jsou zaměstnanci na pracovišti. V tom druhém případě pracují pro
agenturu a jejich práce se zase tolik neliší od ostatních zaměstnání.
Jak začít, když chcete sami psát?
Bez talentu to sice půjde, ale bude to tvrdá práce. Naučit
se dá všechno, ale pokud člověku psaní textů jde samo a je schopen bez velkého
přemýšlení naservírovat perfektní prodejní text na jakýkoliv produkt do minuty,
bude to mít určitě jednodušší. Čím víc píšete, tím lepší se stáváte, bude to
tedy chtít notnou dávku tréninku a taky čtení. Čtením knih a magazínů si
rozšiřujete slovní zásobu a učíte se nové slovní obraty, a navíc získáváte
tolik potřebný všeobecný přehled. Stále mějte na mysli jedno: dokonce ani
ten nejlépe placený copywriter se jím nenarodil, ale stal.
4 top skills každého dobrého ‚kopíka‘:
1)
Získávat informace a zkoumat danou problematiku
ze všech stran.
2)
Umění přijmout zpětnou vazbu (i kritickou) a
zapracovat ji do projektu ke spokojenosti všech.
3)
Vědět, kdy ‚dost je dost‘ a nepřehánět to
v textu s příliš okatými a do očí bijícími slovními obraty,
které mají ve výsledku spíše opačný efekt.
4)
Samozřejmostí je zvládnutí větné struktury,
gramatiky a slovní zásoby.
Performio vám udělá copywriting!
Chcete své značce dopřát přesvědčivé marketingové a
propagační materiály, které budou zákazníky motivovat k jisté formě akce, ať
už jde o nákup, kliknutí na odkaz nebo třeba naplánování konzultace?
V našem portfoliu se nachází tvorba českých i
anglických textů a máme za sebou úspěšnou realizaci několika velkých projektů.
Copywriting se dotýká celého našeho života, nejen
marketingu. Získejte skutečně trefné texty a posuňte s námi svou
značku do nové dimenze!
Těšíme se na spolupráci!