HeatMap - Teplotní mapa
HeatMap
O heat map, neboli teplotní mapě, jste už určitě
slyšeli. Je to skvělý nástroj pro optimalizaci webových stránek. Pomocí
teplotní škály zjistíte, kam návštěvníci webové stránky klikají, kde se
pohybují kurzorem a kam až scrollují. Na základě toho pak můžete upravit webové
stránky tak, aby byly pro návštěvníky poutavější.
Pokud je vaším cílem vyplnění formuláře na webové stránce, tak pomocí teplotní mapy můžete odhalit i několik problémů spojených s jeho vyplňováním.
Jak lze podle barev předpokládat, tak červená barva znázorňuje největší koncentraci zájmu a modrá barva minimální zájem.
Když se na optimalizaci podíváme trochu konkrétněji, tak podle červené barvy zjistíte, v jaké části webu návštěvníci nejvíce interagují, pak víte, kam nejlépe umístit informace o nabízeném produktu, nebo produkt samotný. Když naopak teplotní mapa odhalí, že návštěvníci klikají na prvky, které odvádějí jejich pozornost od hlavního sdělení, tak můžete tyto prvky odstranit.
K zobrazení teplotní mapy webové stránky existuje
několik nástrojů. My tu uvádíme ty, o kterých jsme již slyšeli, nebo je
využíváme:
CrazyEgg
Jednoduchý nástroj se základními funkcemi vhodný pro menší weby. Nástroj je placený a můžete si vybrat mezi různými verzemi od základní (omezení pro 10 000 návštěv měsíčně) po nejdražší (omezení pro 250 000 návštěv měsíčně).
Contentsquare
Contentsquare, dříve známý jako ClickTale, je dalším spíše jednodušším nástroj v moderním designu. Vidíte zde kam návštěvníci na stránce procentuálně nejčastěji klikají. Zažádat si můžete i o demo verzi s omezenými funkcemi.
VWO
VWO je poměrně intuitivní nástroj, který zaznamenává údaje o návštěvnících a o stavu vašeho webu.
Hotjar
Asi nejpoužívanější nástroj, který často využívají i weby velkých značek. Přihlásit se můžete přes Google účet a zdarma vyzkoušet.
https://www.hotjar.com/product/heatmaps/
HeatMap a bannery
Dále se budeme bavit o teplotních mapách v souvislosti
s bannery. I zde nástroj slouží k optimalizaci a pomáhá grafikům a
designérům zjistit, jaké objekty na bannerech nejlépe fungují.
V článku Jak na bannery II, jste se dočetli, proč je
důležité mít na banneru akční tlačítko = CTA, odkaz najdete zde. Teplotní mapa
vám pak pomůže zjistit, jestli je CTA dostatečně viditelné, jestli nezapadá v textech
či obrázcích, nebo zda se na banneru nacházejí prvky, které odvádějí divákovu
pozornost od hlavní informace a je potřeba je odstranit.
K tomu je skvělé využít i A/B testování, kdy pomocí teplotní mapy zjistíte, jestli testovaný prvek lépe vychází na banneru A nebo B. Konkrétně o A/B testování se u nás na blogu dozvíte zase později. 😊
Věděli jste že…?
Teplotní mapy nemusejí sloužit ale jen k lepšímu
vzhledu bannerů. Využívat je můžete i k vaší ochraně. Teplotní mapy dokážou
odhalit i to, jestli na bannery klikají skuteční uživatelé, nebo jen roboti.
Roboti totiž často klikají na stejné místo. 😊
Co se týče sledování teplotních map u bannerů, tak u nás to
jde například v systému Adform. (Co je Adform si můžete přečíst zde.) Tento
systém konkrétně zaznamenává akce na banneru v podobě kliknutí. Lehce tak
zjistíte, jaké komponenty přitahují/ruší pozornost uživatele a na základě toho snáze
vytvoříte efektivnější bannery pro vaši kampaň.
Níže uvádíme pár příkladů Banner Heat Map z Adformu:
V Adformu se dají teplotní mapy zobrazit nejen u statických bannerů, ale i u video bannerů:
Snad jsme vám dnešním článkem trošku rozšířili vědomosti ohledně teplotních map a třeba se už ve vás probouzí myšlenka, že si také zkusíte svůj web otestovat pomocí některého z výše uvedených systémů.
Pokud budete potřebovat další pomoc s bannery, tak nás neváhejte kontaktovat a na základě vašich dotazů napíšeme další článek, abyste se ve světě online neztratili. 😊