Co je to Copywriting?

11. 11. 2021

Jestli pracujete v online marketingu nebo se při svém působení jakkoliv přibližujete k tomuto oboru, nejspíš jste už pojem copywriting zaslechli. Tento termín se na nás v současné době přímo valí ze všech stran a není divu, že mu není úniku – copywriting je jádrem snad každé firmy! Bez copywriterů by společnosti nemohly sdílet své zprávy s potenciálními zákazníky, rozšiřovat si pole působnosti na trhu ani zůstat v kontaktu se svými současnými zákazníky.

Jakkoliv může být ale ‚Strategie vytváření přesvědčivého obsahu‘ (rozuměj Copywriting) populární, mnoho lidí přesto nezná odpověď na otázku ‚Co je to copywriting?‘

 

Už jste se někdy setkali s člověkem, kdo se představil jako copywriter?

Nadšeně jste přikývli, ale pak jste se vlastně tak trochu pozastavili a zeptali se ho: „A co to vlastně v praxi znamená? Co každý den děláš?“

Některým lidem se při vyslovení tohoto povolání stále ještě vybaví trochu historický obrázek novináře, který sedí za psacím strojem do noci a ťuká tam jeden článek za druhým, aby stihl uzávěrku. Jiní si takovou osobu představují spíše jako ‚ajťáka‘. Pravý copywriter se nachází někde mezi.

 

Copywriting tip: Pravidlo čtyř U, které by měl znát každý pisatel:

·        U1 – UŽITEČNOST – Udělejte své nadpisy užitečné a snadno přístupné čtenářům.

·        U2 – URGENCE – Probuďte ve čtenářovi jistý smysl naléhavosti a nutkání text dočíst.

·        U3 – UNIKÁTNOST – Ukažte, že to, co nabízíte, je v nějakém smyslu unikátní.

·        U4 – ULTRA SPECIFIČNOST – Miřte všechny výše zmíněné body na svou cílovku promyšleným, specifickým a originálním způsobem.

 

Co je to copywriting a proč je dnes tak populární?

Když je někdo dobrý copywriter, jednoduše oplývá pisatelskými dovednostmi. Ten, kdo vytváří nejen marketingový text k reklamám, musí být ve svém oboru zdatný. Technické a počítačové dovednosti jsou stejně tak důležité jako talent pro tvoření poutavých textů. Správný copywriter umí vytvořit text, který prodává produkt nebo přesvědčuje k jeho koupi neotřelým a inovativním způsobem.

Copy neboli ‚rukopis‘ jsou slova, která tvoří toto psaní, a copywriteři jsou ti, kdo tyto unikátní texty píšou. Svou podstatou copywriting vlastně spojuje lidi, kteří se dostanou do stejné situace a hledají řešení skrze efektivní sdělení. Když si od copywritera žádá poutavý reklamní text například salon krásy, kam chodí ženy na různé procedury, dobře napsaný text zde slouží jako pomocník při rozhodování – potenciální zákaznice potřebuje pochopit, PROČ zrovna tento salon je pro ni tou nejlepší volbou. Chápete? Čím lepší a výstižnější reklama, tím větší šance, že si ji lidé zapamatují.

Není divu, že se copywriting v dnešní době rozmáhá. Dobrý text potřebují všichni, kdo chtějí něco prodávat či nabízet a potřebují se zviditelnit. Digitální doba si to žádá. Copywriting je ve skutečnosti mnohem víc než jen psaní nadpisů. Občas to může být i náročné, a i to je důvod, proč jsou za to copywriteři dobře placeni. Dobrých exkluzivních copywriterů je pomálu.

 

Jak se copywriting liší od psaní obsahu na blog?

Copywriting a psaní obsahu mají jednoduše různé účely. Zatímco copywriting je primárně navržen tak, aby někoho přiměl k akci nebo snad i ke změně názoru, psaní obsahu má spíše inspirovat, informovat, naučit či pobavit.

Ale i tak někteří copywriteři píšou pro své klienty jak reklamy, tak zároveň obsah na web. Textař z povolání by měl být zručný hlavně ve vyprávění poutavého, avšak stručného příběhu. I tyto dovednosti se dají samozřejmě využít pro tvorbu hodnotnějšího a hlubšího obsahu – například právě zmíněného blogu.

Správný copywriter nespoléhá jen na to, že je šikovným ‚psavcem‘. U mnoha klientů se specifickým zaměřením je potřeba se nechat zasvětit do dané problematiky. Copywriteři mohou a nemusí mít zaměření, například na obor módy či krásy, zdraví nebo finančnictví. Existují také techničtí copywriteři, kteří píšou pouze brožury k elektru. V každém případě je nutné správně pochopit a uchopit, jaký je primární cíl klienta i zákazníka, aby došlo k vytvoření toho nejlepšího možného obsahu.

 

Co dělají textaři?

Spolupracují s klienty, projektovými manažery a svým týmem, aby definovali účel daného projektu a zjistili, co je potřeba sdělit, KOMU a jakým způsobem. Pak už následuje plnění tohoto cíle.

Copywriteři, kteří pracují v agenturách, většinou úzce spolupracují s grafikem. Ten se zaměřuje na to, aby použitý text korespondoval s obrázkovými vizuály a sdělení tak dostalo ten správný finální dojem. Poté, co textař dostane zpětnou vazbu, ať už od klienta nebo na základě metrik od koncových zákazníků (klikají, neklikají?), text se upraví a dotáhne k dokonalosti. Copywriter se díky svým originálním nápadům přímo podílí na úspěšnosti kampaně a i on hraje velkou roli v tom, jaký má reklama dosah a výsledek.

Copywriteři fungují buď na volné noze – tzv. freelanceři, nebo jsou zaměstnanci na pracovišti. V tom druhém případě pracují pro agenturu a jejich práce se zase tolik neliší od ostatních zaměstnání.

 

Jak začít, když chcete sami psát?

Bez talentu to sice půjde, ale bude to tvrdá práce. Naučit se dá všechno, ale pokud člověku psaní textů jde samo a je schopen bez velkého přemýšlení naservírovat perfektní prodejní text na jakýkoliv produkt do minuty, bude to mít určitě jednodušší. Čím víc píšete, tím lepší se stáváte, bude to tedy chtít notnou dávku tréninku a taky čtení. Čtením knih a magazínů si rozšiřujete slovní zásobu a učíte se nové slovní obraty, a navíc získáváte tolik potřebný všeobecný přehled. Stále mějte na mysli jedno: dokonce ani ten nejlépe placený copywriter se jím nenarodil, ale stal.

 

4 top skills každého dobrého ‚kopíka‘:

1)     Získávat informace a zkoumat danou problematiku ze všech stran.

2)     Umění přijmout zpětnou vazbu (i kritickou) a zapracovat ji do projektu ke spokojenosti všech.

3)     Vědět, kdy ‚dost je dost‘ a nepřehánět to v textu s příliš okatými a do očí bijícími slovními obraty, které mají ve výsledku spíše opačný efekt.

4)     Samozřejmostí je zvládnutí větné struktury, gramatiky a slovní zásoby.

 

Performio vám udělá copywriting!

Chcete své značce dopřát přesvědčivé marketingové a propagační materiály, které budou zákazníky motivovat k jisté formě akce, ať už jde o nákup, kliknutí na odkaz nebo třeba naplánování konzultace?

V našem portfoliu se nachází tvorba českých i anglických textů a máme za sebou úspěšnou realizaci několika velkých projektů.

Copywriting se dotýká celého našeho života, nejen marketingu. Získejte skutečně trefné texty a posuňte s námi svou značku do nové dimenze!

 

Těšíme se na spolupráci!

 

ALT
Jaké mohou být cíle online reklamy?
Online marketing jsme vám už představili. Pojďte se teď podívat, jaké mohou být jeho cíle.
1. 12. 2022
ALT
Jak být spokojen nejen s prací, ale i v práci?
Vedle pracovních příspěvků se s vámi chceme podělit i o lehce zákulisní informace o tom, jak Performio utužuje svůj tým.
27. 7. 2022
ALT
Jak na horko v kanceláři?
Také sledujete každodenní předpovědi počasí a už vás z toho množství třicítek přechází zrak? Přinášíme vám pár rad, jak je v kanceláři přežít.
21. 7. 2022
ALT
Agenturní spolupráce roku 2021
Dne 13. května 2022 společnost Seznam.cz oceňovala nejlepší Agenturní spolupráci roku 2021. Pojďte se podívat, jak jsme se umístili.
17. 5. 2022
ALT
Slovníček pojmů
Podívejte se, s jakými pojmy se v online marketingu nejčastěji setkáte. Slovník pravidelně aktualizujeme a přidáváme nová slovíčka.
8. 4. 2022
ALT
A/B testování v online marketingu
Seznamte se s nejčastější metodou testování.
8. 4. 2022