ID Fusion, Czech ad ID, DOOH

24. 10. 2023

Jak už jsme nastínili v jednom z našich příspěvků na sociálních sítích, tak jsme se zúčastnili Adform Summitu 2023, na kterém nás nejvíce oslovila tato témata:

  • ID Fusion
  • Czech ad ID
  • DOOH

A jestli vůbec nevíte, co tyto zkratky znamenají, tak pokračujte dál ve čtení. V následujícím článku vám totiž v krátkosti představíme, čemu se uvedená témata věnují.

ID Fusion

Pokud pracujete v online marketingu, tak vás určitě ovlivnil pokles dat související se zavedením souhlasu pro sbírání dat pomocí cookies.

Adform se snaží vymyslet řešení, jak to opět zlepšit a vypadá to, že je na dobré cestě. Přichází totiž s ID Fusion, která má poskytnout efektivní cílení bez dat z cookies třetích stran (third-party cookies).

Pomocí ID Fusion využívá cookies prvních stran, tedy first-party cookies, které se blokovat nemůžou a zřejmě ani nikdy nebudou, protože na nich mnohdy stojí funkčnost webu.

ID Fusion je dostupná už 2 roky, takže první testování má Adform za sebou. Testovány byly hlavně prohlížeče Safari a Firefox, kteří cookies třetích stran už nějakou tu dobu nepovolují. Výsledky kampaně pak byly porovnávány s daty z Google Chrom, který plánuje odstřihnutí third-party cookies začátkem roku 2024.

Do testování se zapojily velké značky jako XXXLutz, AXA Assistance CZ nebo Sazka. Výsledky jedné z kampaní ukazují, že díky ID Fusion, která pracuje napříč zařízeními, bylo dosaženo 3x více unikátních uživatelů než v klasické kampani. Může za to nastavení určité frekvence, která byla při používání ID Fusion dodržena s minimální odchylkou 4 %. U kampaně bez ID Fusion byla odchylka kolem 60 %. 

Jinými slovy, určitě nechcete každý den třeba 10x oslovit jednoho člověka stejným bannerem. Rozhodnete se proto nastavit capping, tedy frekvenci zobrazení, například na 3 zobrazení na uživatele za den. Bez ID Fusion se ale možná dostanete i tak na zobrazení banneru 10x za den, jelikož průměrná odchylka se pohybuje kolem 60 %. Pokud ale využijete ID Fusion, tak se s největší pravděpodobností opravdu 3x zobrazíte a tím pádem zvýšíte možnost oslovit více nových uživatelů. Tím pádem zefektivníte svoji investici do kampaně a zvýšíte šanci na konverzi.

A jak je to možné?

ID Fusion dokáže identifikovat konkrétního uživatele, který stojí za vznikem dalších ID prvních stran. Tím poskytuje větší dosah, jelikož dodržuje zadanou frekvenci zobrazení a tím napomáhá zvýšit výkon kampaně.

V Adformu si pak ID Fusion povolíte na úrovni klienta, kampaně a pak také v jednotlivých LI. Pokud si při zakládání kampaně nebo Order vyberete KPI podporu značky (Branding), tak se vám pro zvolenou LI zapne ID Fusion automaticky. V případě, že KPI branding přidáte do běžící kampaně nebo Order, tak si musíte nastavení u jednotlivých LI upravit ručně.


Zdroj: adform.com

Czech ad ID

Na tomto projektu spolupracuje sdružení CPEx (MAFRA, CNC, VLM, Economia) a společnost Seznam. Stejně jako v případě ID Fusion je i zde snaha dosáhnout lepších výsledků z kampaní bez používání cookies třetích stran.

V případě Czech Ad ID se jedná o reklamní identifikátor, který využívá přihlášení uživatelů místo využívání cookies třetích stran. Díky přihlášení dokáže identifikátor rozpoznat uživatele napříč doménami, zacílit na něj a stejně jako v případě ID Fusion zvýšit počet unikátních uživatelů.

Toto řešení je vhodné především pro český trh, protože zatím co v globálním měřítku se předpokládá, že počet přihlášených uživatelů je pouze někde mezi 15-20 %, tak v České republice je Seznamem ohlášeno, že přihlášených uživatelů je až 80 %.*

Úkolem do budoucna je přimět uživatele, aby se na spolupracujících webech přihlašovali.

V současné době se přihlášeným uživatelům mimo jiné nabízejí takové benefity, že se mohou pod jedním loginem přihlásit například do Alzy nebo do Slevomatu. A také to, že zobrazované reklamní bannery jsou více personalizované a mělo by se tak zamezit obtěžující reklamě v podobně vysoké frekvence zobrazení. Myslí se ale i na ochranu uživatelů, kteří by pak díky brand safety nastavení byli chráněni před nežádoucím obsahem.

Nyní u Seznamu dochází k rozšiřování partnerských webů, kde se budete moci přihlásit pod jedním přihlašovacím údajem a stejně tak k tomu dochází i ze strany dalších médií, jako je i mediální skupina MAFRA. Konkrétně MAFRA přišla i s identifikátorem, který by fungoval bez registrace uživatelů.

Czech ad ID lze využít právě i prostřednictvím Adform ID Fusion.

*https://www.mediaguru.cz/clanky/2022/05/cesky-reklamni-identifikator-czech-ad-id-ma-velkou-sanci-uspet/


Zdroj: https://www.cpex.cz/blog/

DOOH

Se zkratkou OOH jste se možná už setkali, ale pro úplnost se jedná o Out-Of-Home reklamu, tedy venkovní reklamu. Patří sem třeba reklamní billboardy u silnic, na zastávkách městské dopravy a podobně. Pak tu máme ale zkratku DOOH, která nás pracovníky v digitálním světě zajímá. V tomto případě se jedná o digitalizované a interaktivní obrazovky taktéž na zastávkách městské dopravy, i ve vestibulech metra a na nákupních centrech.

Digitalizovanou obrazovku lze nakoupit i přes Adform a v České republice a na Slovensku to zajišťuje platforma Vision Thing ve spolupráci s technologií společnosti Caroda.

Aktuálně máme v České republice a na Slovensku přes 20 obrazovek v místě prodeje, které cílí na chodce, nakupující v obchodních centrech i na cestující v autech a další. To dělá zhruba více než 80 milionů zhlédnutí.

Na Adform Summitu jsme se mimo jiné dozvěděli, že v srpnu 2023 se podařil meziroční nárůst programatické DOOH reklamy o víc než 230 %. Zajímavý je také podíl vracejících se inzerentů, který dělá 92 %. V Praze jsou dostupné 3 digitální plochy, mimo jiné například na OC Kotva, a novinkou je zapojení 80 indoor obrazovek v hypermarketech Albert.


Zdroj: Adform Summit 2023

A jak to celé probíhá?

Digitální reklamní plochy disponují kamerovým systémem i umělou inteligencí, díky kterým získávají data o počtech kolemjdoucích. Díky spolupráci s Adformem je i velmi rychlá optimalizace obrazovky. Kdy například pokud reklamujete akci na konkrétní zboží na digitální obrazovce v Albertu a zboží se vyprodá, tak můžete během chvíle nasadit jiný banner s jinou akcí.

Reklama je to více než zajímavá, a tak pokud o nějaké takové netradiční reklamě uvažujete, tak nás neváhejte oslovit.

ALT
Generace alfa mimo sociální sítě? Fajn nápad, který ale nic neřeší
Omezení sociálních sítí může znít jako snadné řešení, ale realitu to nezmění. Generace Alfa potřebuje hlavně digitální gramotnost a otevřenou komunikaci, ne plošné zákazy.
29. 8. 2025
ALT
Google dokončil funkce Performance Max pro rok 2025 - jaké to byly?
Google letos výrazně vylepšil Performance Max – přidal více možností cílení, ochranu brandu, práci s negativními klíčovými slovy a podrobnější reporting. Inzerenti tak získávají větší kontrolu i efektivnější využití rozpočtu.
15. 8. 2025
ALT
Chcete posunout své PPC kampaně na vyšší úroveň?
Nevíte, kde začít? Přečtěte si 5 aktuálních PPC strategií, které byste měli využít v roce 2025 a dál.
10. 7. 2025
ALT
Jak přidat PPC specialistu do reklamních systémů? (Sklik, Meta a Google)
Chcete, abychom vám pomohli s PPC kampaněmi? Než se do toho pustíme, je potřeba nám dát přístup do Skliku, Meta Business Manageru a Google Ads. V tomhle článku najdete jednoduchý návod, jak na to – krok za krokem a bez zbytečného stresu.
10. 6. 2025
ALT
Opuštěný košík: Proč zákazníci nedokončí nákup a jak to můžete změnit (nejen reklamou)
Opuštěný košík není konec – je to začátek. V článku zjistíte, proč zákazníci nákup nedokončí a jak jim pomoci dojít až do cíle. UX, remarketing, e-maily, data. Jasně a prakticky.
10. 6. 2025
ALT
Tvoje reklama není špatná. Jen se v ní nikdo nepoznal.
V roce 2025 člověk denně projede až 10 000 reklam. Pokud se v té tvé nikdo nepozná, skončí jako tichý šum. Chceš, aby si tě někdo všiml? Přestaň psát slogany. Začni psát momenty.
29. 5. 2025