Síla osobního vlivu v dnešní digitální době

2. 10. 2023

Influencer marketing

V oblasti digitálního marketingu se v poslední době stále častěji setkáváme s novou formou marketingové strategie. Tento nový přístup využívá osobního vlivu tzv. influencerů, kteří na sociálních médiích propagují produkty, značky či služby. Tato poměrně nová a efektivních forma moderního marketingu logicky nazývaná jako influencer marketing se v dnešní době čím dál tím častěji stává nedílnou součástí všech značek a firem, které chtějí svůj produkt v online prostředí co nejúspěšněji prezentovat.

Influencer marketing není zas tak úplně novým konceptem. Už od poloviny minulého století bylo celkem běžné, že populární celebrity propagovaly různé produkty a značky. Za zmínku stojí například božská Marilyn Monroe, která byla tváří ikonického parfému Chanel N°5, jehož vůni si podle jejích slov i oblékala, když si šla večer lehnout do postele.

Kořeny tzv. celebrity brandingu spadají dokonce až do 19. století, kdy tento koncept začal uplatňovat pařížský obchodník Charles Frederick Worth. Ten velmi rychle pochopil výhody tohoto revolučního marketingu a k propagaci svého módního domu využil jako ambasadorku na dvoře císaře Napoleona III. snachu knížete Metternicha. Influencer marketing tak jak ho známe dnes se samozřejmě začal uplatňovat až díky nástupu sociálních médií a internetového obsahu v novém tisíciletí. Influencer marketing se tak pomalu, ale jistě začal stávat výrazně dostupnějším a rozšířil se do všech druhů podnikání.

Role influencerů

Influenceři, jak již jejich pojmenování naznačuje, jsou lidé mající značný vliv na sociálních sítích, který se obvykle vyznačuje větším počtem jejich sledovatelů. Mohou to být například:

  • blogeři
  • youtubeři
  • instagrameři
  • tiktokeři
  • uživatelé jiných platforem

Co influencery odlišuje od ostatních uživatelů sociálních sítích není jen vysoké číslo sledujících, ale také jejich schopnost budovat důvěrné vztahy se svým publikem, projevující se jistou mírou důvěry a věrohodnosti. A právě tato schopnost umožňuje influencerům ovlivňovat rozhodnutí svých sledujících, včetně toho, co nakupují. Právě díky těmto vlastnostem se stávají nepostradatelnou součástí moderního marketingu.


Jaké jsou výhody influencer marketingu?

Hlavním důvodem, proč firmy v současnosti nezřídka sahají po influencer marketingu je fakt, že se jedná o jeden z nejefektivnějších a nejrychlejších způsobů, jak zvýšit prodeje či povědomí o značce a zároveň se jedná o ideální nástroj k oslovení cílové skupiny lidí. Dnešní zákazníci také velmi často úspěšně ignorují klasické reklamní formáty, a místo toho hledají recenze a doporučení od jiných spotřebitelů, které jim mohou poskytnout právě influenceři. Spoluprací s influencerem tak značka zpravidla získá rychlý přístup k jeho specifickému a obvykle velmi loajálnímu publiku.

Za největší výhody influencer marketingu lze rozhodně považovat důvěryhodnost a věrohodnost, neboť influenceři mají silný vztah se svým publikem a jsou vnímáni jako jakési autority. Propagace od influencerů tak může být mnohdy považována za důvěryhodnější než tradiční reklama. Spolupráce s influencery umožňuje značkám také velmi rychle dosáhnout velkého publika a zvýšit povědomí o svých produktech nebo službách. Influenceři zároveň často oslovují specifické demografické skupiny, což společnostem umožňuje mnohem lépe cílit svou reklamu. V neposlední řadě jsou známí influenceři proslulí svou kreativitou a schopností vytvářet zajímavý a angažovaný obsah, což může značkám přinést zcela nové perspektivy a unikátní příběhy, které publikum zaujmou.


Jak vybrat správného influencera?

Klíčovým faktorem úspěchu influencer marketingu je autenticita. Influenceři by si měli udržet svou autenticitu a věrohodnost, aby si udrželi dlouhodobou důvěru svého publika. Pokud se zdá, že propagují značku, nebo produkt pouze kvůli penězům, může to poškodit jejich pověst a vztahy s jejich sledujícími. Při výběru influencera je také neméně důležité dbát na to, aby daná osobnost měla na své publikum opravdový vliv, neboť velký počet fanoušků nebo sledujících sociálních sítích ještě neznamená, že je daná osobnost vlivná, tedy influencer. Může být pouze populární, zajímavá nebo provokativní. 

Pro získání informací o zapojení publika je nezbytné mít k dispozici statistiky vybraného influencera, a to především proto, že z pouhého počtu sledujících nelze odhalit sociodemografické charakteristiky jeho sledujících ani reálný dosah jeho příspěvků. Na platformách jako je Facebook či Instagram je totiž jejich dosah značně ovlivněn jejich algoritmy. K určení síly vztahu influencera a jeho publika slouží zejména indikátor míry zapojení (tzv. engagement) a reakce publika. Dlouhodobé sledování obsahu a komunikace influencera je zase zásadní pro posouzení, zda je vhodný pro konkrétní produkt, nebo značku. K dalším důležitým faktorům při výběru influencera patří kvalita jeho obsahu, spolehlivost, rychlost komunikace a finanční náklady.

Vzhledem k tomu, že s nárůstem influencer marketingu začaly vznikat služby, které umožňují nákup sledujících za relativně nízké ceny pomocí falešných profilů na sociálních sítí, začala se na mediálním trhu objevovat řada placených i neplacených online nástrojů, které mají autenticitu sledujících na sociálních sítích ověřit. Mezi ně se řadí například:

  • Hype Auditor
  • Social Blade
  • IG Blade
  • Taggy.cz

Je však třeba poznamenat, že tyto nástroje nejsou oficiálními součástmi jednotlivých sociálních platforem, a proto nemusí vždy poskytovat zcela přesné výsledky. Nejsnadnější způsob, jak získat informace o složení sledujících konkrétního influencera, je vyžádat si od něj statistiky, ke kterým má přístup ze svého vlastního profilu. V případě blogerů je také možné požádat o náhled do Google Analytics.

Pokud se v současné době rozhodnete využít síly influencer marketingu rozhodně neprohloupíte. Je ale mimořádně důležité, abyste vždy přizpůsobily nejen strategii komunikace a kreativní zpracování propagace, ale pečlivě zvážili také samotný výběr influencerů, který by měl co nejlépe odpovídat vašemu marketingovému cíli.

ALT
Jak vytvořit vlastní seznamy zákazníků aneb klíč k úspěšným kampaním
Díky vlastním seznamům zákazníků můžete zvýšit interakci s vaší značkou. Pokud nevíte jak na to, tak nám věnujte pár minut a poradíme vám s tím.
13. 9. 2024
ALT
Jak na správný obsah?
Chcete propagovat svoji značku/firmu/sám(a) sebe? Tak zvolte takový obsah, který zajistí, že bude reklama efektivní, atraktivní a relevantní pro vaši cílovou skupinu lidí. Jak na to se dozvíte v článku.
22. 8. 2024
ALT
Věděli jste, že Meta chce trénovat AI model na datech evropských uživatelů?
Společnost Meta uvedla, že aby lépe odrážela „jazyky, geografické a kulturní reference“ svých uživatelů v Evropě, potřebuje používat veřejná data k výuce svých AI modelů.
19. 6. 2024
ALT
Jak nastavit svou první kampaň na TikToku
Rozhodli jste se dát šanci TikToku a spustit svou první kampaň? Stále ale váháte, jak kampaň nastavit, aby byla co možná nejefektivnější? My Vám poradíme!
12. 4. 2024
ALT
Moc písma: Jak fonty formují vaši reklamu a vaši značku?
Ve světě marketingu je každý detail důležitý, a to včetně volby správného fontu. Tento často přehlížený, ale mimořádně silný nástroj, má schopnost ovlivnit vnímání reklamy. A jak?
29. 3. 2024
ALT
Jak GA4 využívají umělou inteligenci?
GA4 integrovaly do svého nastavení pokročilé funkce založené na umělé inteligenci. Pojďte se podívat, jak je můžete využít i pro optimalizaci vašich kampaní.
28. 3. 2024