Display reklama - Direct x RTB

16. 9. 2021

Display reklama


·       Přímý nákup - Direct

·       Programatický nákup - RTB

 

Pojďme si v následující části říct něco víc o Display reklamě, které se věnuji. Pokud uvažujete o jejím nákupu, tak máte několik možností.

Než ale začnete přímo s nákupem, tak je důležité ujasnit si cíle, kterých chcete reklamou dosáhnout. Cílů by mělo být tak akorát, aby byly splnitelné. Optimální je začínat s jedním cílem. Může jít třeba o navýšení návštěvnosti stránky, zvýšení prodeje a další.

Důležitý je také budget. Klienti se nás občas ptají, jaký budget je optimální. K tomu ale potřebujeme znát cíle a možnosti klienta, na základě čehož se naplánuje rozsah kampaně, cílový zákazník, výběr média a ploch, tvorba kreativ a další. Podle toho všeho se stanoví optimální budget.

V začátku kampaně se připravte na to, že budete hlavně testovat. Osobně razím to, že se nikdy nedá přesně určit, jaké pozice, cílení, kreativy nebo weby budou pro konkrétní kampaň fungovat. Vždy se jedná o domněnky, zkušenosti z předchozích měsíců či od podobných klientů a kampaní. Nezbývá tedy nic jiného, než to zkusit a udělat si vlastní obrázek. 😊

Display reklamu budeme dále rozdělovat na přímý nákup a programatický nákup.



Přímý nákup

Pokud zvolíte nákup reklamy tzn. napřímo, tak to pro vás znamená, že budete jednat s vámi přidělenými zástupci médií, která tuto reklamu prodávají. Pak budete nakupovat konkrétní počet impresí za pevně danou cenu.

Variant reklamy pro přímý nákup je celá řada. Stále nejpoužívanější jsou statické bannery, ale může se jedna i o dynamické bannery, video, brandingy i netradiční formáty. Nezbývá vám tedy nic jiného, než si najít seznamy webů a ploch, načíst si technické specifikace a pak si z nich vybrat ty varianty, které budou pro vaši kampaň nejlepší a cenově nejpřijatelnější. Pokud s reklamou začínáte, tak pro vás může být obtížné, vyznat se v množství všech formátů. Každé medium má plochy jinak pojmenované, jinak velké, někdy jsou technické specifikace lehce nepřehledné a snadno může dojít k tomu, že vyberete plochu, která nebude vůbec vhodná k dosažení vašich cílů.

A od toho je tady online agentura, která vám doporučí, co v současné době nejvíce vychází a jaké jsou novinky v onlinu. Na základě toho navrhne strategii, jak vhodně rozdělit investice, abyste dosáhli stanovených cílů.

Pamatujte ale na to, že každá reklama je velmi individuální. Co vychází u jednoho klienta, tak nemusí zaručeně vycházet i u vás. Nejdůležitější je, mít se od čeho odpíchnout a prostě to otestovat. Po prvním týdnu si už dokážete udělat obrázek, které pozice i kreativy je potřeba vyměnit a celou kampaň tak zoptimalizovat. I to je práce agentury, která kampaň vyhodnotí a navrhne řešení ke spokojenosti klienta.




Programatický nákup - RTB

Pak tu máme RTB, kde se dostanete téměř na stejné plochy, jako při nákupu napřímo. Na rozdíl od něj ale nepotřebujete ve většině případů komunikovat s médii, ale kampaň si nasazujete ve vlastním systému, tzv. DSP, v našem případě Adform. Nákup RTB reklamy probíhá v rámci aukce a nakupujete zde cílové publikum, nikoli reklamní plochy, jako v případě přímého nákupu. Podle nastavených požadavků a cílení se pak bude reklama zobrazovat pouze těm uživatelům, kteří odpovídají nastavení kampaně. RTB reklama je flexibilnější, rychleji můžeme reagovat na změny a kampaň optimalizovat.

Výhodou RTB je, že za poměrně slušnou cenu nasadíte bannery na velkém množství webů, čímž můžete získat nové návštěvníky na webu. Lze ale zacílit i pouze na konkrétní weby, o kterých si myslíte, že je navštěvuje váš cílový zákazník. Cílení je v RTB opravdu hodně. Je to cílení na zájmy, geografické a časové cílení nebo třeba cílení dle zařízení.

Další výhodou RTB je, že v Adformu, jako v jednom z mála systémů, můžete sbírat konverze a sledovat i konverze post impressions i post clicks, a také optimalizovat kampaně na visibilitu.

V přímém nákupu si vybíráte konkrétní plochy a od toho se odvíjí i rozměry bannerů. V RTB ale pracujete s několika různými weby, kde se vyskytuje i několik různých rozměrů bannerů. Dobré tedy je vytvořit alespoň 7 nejpoužívanějších rozměrů bannerů a všechny je použít. Jaké to jsou se nás můžete zeptat třeba na našich sociálních sítích 😉

Hlavně ze začátku kampaň opravdu hlídejte a nepřehánějte to s optimalizací, i když to k tomu svádí. Dejte systému nějaký ten čas, aby kampaň "rozjel", a pak už ho jen pomocí optimalizace nasměrujte tam, kam chcete vy. Strategie v systému můžete různě upravovat, se vším různě hýbat a zkrátka je tu spousta věcí a nastavení, ve kterých se dá i doslova ztratit. A proto pokud budete potřebovat s něčím pomoc, tak se na nás obraťte a něco vymyslíme 😊

ALT
Jaké mohou být cíle online reklamy?
Online marketing jsme vám už představili. Pojďte se teď podívat, jaké mohou být jeho cíle.
1. 12. 2022
ALT
Jak být spokojen nejen s prací, ale i v práci?
Vedle pracovních příspěvků se s vámi chceme podělit i o lehce zákulisní informace o tom, jak Performio utužuje svůj tým.
27. 7. 2022
ALT
Jak na horko v kanceláři?
Také sledujete každodenní předpovědi počasí a už vás z toho množství třicítek přechází zrak? Přinášíme vám pár rad, jak je v kanceláři přežít.
21. 7. 2022
ALT
Agenturní spolupráce roku 2021
Dne 13. května 2022 společnost Seznam.cz oceňovala nejlepší Agenturní spolupráci roku 2021. Pojďte se podívat, jak jsme se umístili.
17. 5. 2022
ALT
Slovníček pojmů
Podívejte se, s jakými pojmy se v online marketingu nejčastěji setkáte. Slovník pravidelně aktualizujeme a přidáváme nová slovíčka.
8. 4. 2022
ALT
A/B testování v online marketingu
Seznamte se s nejčastější metodou testování.
8. 4. 2022