Věděli jste, že Meta chce trénovat AI model na datech evropských uživatelů?

19. 6. 2024

Společnost, vlastnící Facebook, Instagram a WhatsApp, uvedla, že aby lépe odrážela „jazyk, geografické a kulturní reference“ svých uživatelů v Evropě, potřebuje používat veřejná data k výuce svého velkého jazykového modelu Llama a Meta AI asistenta. Tyto osobní údaje by Meta používala bez souhlasu, a proto se proti tomu ohradilo Evropské centrum pro digitální práva (NOYB) a vyzvalo evropské země, aby zahájily naléhavý postup k okamžitému zastavení této změny, která by měla vstoupit v platnost 26.6.

Meta si ale stojí za tím, že je jejich přístup v souladu s evropskými zákony a předpisy. Dále uvádí, že trénování AI není pro jejich služby jedinečné a jsou transparentnější než mnoho jejich protějšků v oboru. 

Ředitel globálního zapojení zásad ochrany osobních údajů společnosti Meta, Stefano Fratta, říká: “Sledujeme příklad ostatních, včetně Google a OpenAI, které již využili data od Evropanů k trénování AI. Náš přístup je transparentnější a nabízí snazší ovládání, než mnoho našich protějšků z oboru, kteří již své modely školí na podobných veřejně dostupných informacích.”

Oznámení o změně

Od 22. května společnost rozeslala 2 miliardy oznámení a e-mailů evropským uživatelům s vysvětlením svých plánů a odkazem na online formulář pro odhlášení.

Facebook svým uživatelům pomocí notifikace oznamuje, že pro ně chystá novinky v rámci AI. Jde o nenápadné upozornění, které se vám mohlo ztratit v hromadě běžných upozornění jako např. upozornění liků a komentářů u příspěvků. Toto upozornění obsahuje odkaz na formulář k odvolání (viz níže).


Které informace Meta využívá

Podle společnosti je cílem vytvářet užitečné funkce na základě informací, které se v Evropě lidé starší 18 let rozhodli veřejně sdílet v produktech a službách Meta, jako jsou:

  • veřejné příspěvky
  • veřejné komentáře
  • veřejné fotografie
  • popisky veřejných příspěvků či fotografií

Modely mohou být trénovány na veřejně sdílených příspěvcích lidí, ale není to databáze informací o každé osobě, ani není určena k identifikaci jednotlivce. Tyto modely jsou spíše postaveny tak, že se na informace o lidech společnost dívá s cílem identifikovat vzorce, jako je porozumění hovorovým frázím nebo místním odkazům, nikoli kvůli identifikaci konkrétní osoby nebo jejích informací. 

Společnost nepoužívá soukromé zprávy lidí s přáteli a rodinou k výcviku jejich systémů AI. V budoucnu společnost předpokládá použití dalšího obsahu, jako jsou interakce s funkcemi AI nebo chaty s firmou využívající AI v Meta AI. 

Pokud nebudeme naše modely trénovat na veřejném obsahu, který Evropané sdílejí v našich službách a dalších, jako jsou veřejné příspěvky nebo komentáře, pak modely a funkce umělé inteligence, které využívají, nebudou přesně rozumět důležitým regionálním jazykům, kulturám nebo trendům na sociálních sítích,“ uvedl Stefano Fratta.

Jak se proti trénování na vašich datech odvolat

Nejnovější verze zásad ochrany osobních údajů společnosti Meta vstoupí v platnost 26. června. Do této doby můžete podat odvolání přímo ve vašem Facebookovém účtu.

Společnost respektuje všechny evropské námitky. Pokud je formulář o námitce odeslán před zahájením tréninku AI, pak nebudou údaje dané osoby použity k trénování těchto modelů, ani v aktuálním tréninkovém kole, ani v budoucnu.

Vznést námitku není na jedno kliknutí a je potřeba se k tomuto formuláři proklikat. Jestliže budete pracovat na notebooku,, tak najedete na ikonku profilu a vyberete “Nastavení a soukromí” a dále “Nastavení”.



Na mobilu stačí kliknout na nabídku (ikonu svého profilu) vpravo dole a rovnou se dostanete do nabídky Nastavení a soukromí. 

V Nastavení a soukromí je potřeba sjet úplně dolu a vybrat “Zásady ochrany osobních údajů”


Hned v úvodním odstavci je informace o tom, že Meta mění zásady ochrany osobních údajů a také, že je možné vznést námitku a právě tento odkaz prokliknete.


Po rozkliknutí je potřeba tento formulář vyplnit a odeslat. Meta tuto námitku posoudí v souladu s příslušnými zákony a pokud žádost uzná, bude ji do budoucna uplatňovat.

ALT
Jak vytvořit vlastní seznamy zákazníků aneb klíč k úspěšným kampaním
Díky vlastním seznamům zákazníků můžete zvýšit interakci s vaší značkou. Pokud nevíte jak na to, tak nám věnujte pár minut a poradíme vám s tím.
13. 9. 2024
ALT
Jak na správný obsah?
Chcete propagovat svoji značku/firmu/sám(a) sebe? Tak zvolte takový obsah, který zajistí, že bude reklama efektivní, atraktivní a relevantní pro vaši cílovou skupinu lidí. Jak na to se dozvíte v článku.
22. 8. 2024
ALT
Jak nastavit svou první kampaň na TikToku
Rozhodli jste se dát šanci TikToku a spustit svou první kampaň? Stále ale váháte, jak kampaň nastavit, aby byla co možná nejefektivnější? My Vám poradíme!
12. 4. 2024
ALT
Moc písma: Jak fonty formují vaši reklamu a vaši značku?
Ve světě marketingu je každý detail důležitý, a to včetně volby správného fontu. Tento často přehlížený, ale mimořádně silný nástroj, má schopnost ovlivnit vnímání reklamy. A jak?
29. 3. 2024
ALT
Jak GA4 využívají umělou inteligenci?
GA4 integrovaly do svého nastavení pokročilé funkce založené na umělé inteligenci. Pojďte se podívat, jak je můžete využít i pro optimalizaci vašich kampaní.
28. 3. 2024
ALT
Nová generace sociálních sítí. Co je Threads?
Má vůbec šanci v Evropě, potažmo v tuzemsku, uspět další sociální síť na tak již přehlceném trhu online platforem?
27. 2. 2024