Založení GA4 a důležité první kroky
Jistě jsme si
všichni všimli, že Google přišel s novým Google Analytics. Zatím není
zcela zřejmé, kdy se z klasického Google Analytics do nového prostředí
přesuneme, ale určitě je dobré se na to připravit. Už nyní můžeme sbírat
potřebná data a až den D nastane, tak nás nic nepřekvapí.
Jak na to? Ve
výsledku je to poměrně jednoduché a my vám nyní ukážeme, jak založit GA4 a jak
implementovat jeho kód na váš web. Připraveni? Tak pojďme na to!
Pokud jste
doposud nepoužívali Google Analytics, tak budeme zakládat vše od začátku.
Přihlásíte se
do Google Analytics pod vámi zvoleným emailem a kliknete na chci začít měřit.
Pak se vám zobrazí nastavení účtu:
Vyplníte jméno
účtu a zaškrtnete i Služby Google. Pak následuje stránka, kde vyplníte
název webu, časové pásmo, kde se nachází vaše místo podnikání a v jaké
měně chcete ukazovat částky v přehledu. Informace o službě můžete vyplnit,
ale také nemusíte, tento krok je zcela na vás. Není to pro nic důležité.
Dáte vytvořit
a musíte odsouhlasit veškeré podmínky. Tadá a máte první krok hotový.
Pokud již máte
GA založeny a potřebujete si založit nově GA4 tak se tam dostanete takto:
Ve správci GA
kliknete na vytvořit službu a nastavíte potřebná data jako název webu,
časové pásmo a měnu.
Nyní bychom se měli všichni nacházet zde:
Zde si vyberete, co chcete měřit. My chceme web. Po tomto kroku je potřeba vytvořit Datový stream:
Opět nic
složitého. Vložíte URL vašeho webu. Pojmenujete.
Pod ozubeným
kolečkem vidíte, co GA4 měří automaticky. Je jen na vás, jestli si všechno
zapnete, nebo vypnete. Vše má své pro a proti. Pokud vše vypnete, budete muset
vše nastavovat sami a budete mít o všem přehled. Pokud to necháte zapnuté, tak
vše dělá automat za vás.
Tedy příklad: Pokud budete mít na stránce 3 různé typy stahování souborů, tak se vše bude zapisovat jako download_file a vy budete těžko rozdělovat, o co šlo. Proto se přikláníme k tomu vše vypnout a pak si to definovat ručně přes události.
Dáte vytvořit
a objeví se vám Podrobnosti vašeho právě vytvořeného streamu.
Zde máme ID
měření, které je důležité, pokud implementujeme značku přes Google Tag
Manager. (Což je naše situace).
Je zde i
samozřejmě možnost vložit kód přímo do stránky, a to je v sekci Pokyny
pro přidání štítků – Globální značka webu.
My si tedy
zkopírujeme ID měření a pro tuto chvíli GA4 opustíme. Vydáme se do rozhraní
Google Tag Manageru.
Vítejte v GTM
Zde si řekneme,
jak vložit měřící kód GA4 do všech stránek webu.
Ve Značkách
vytvoříme novou a zvolíme možnost Google Analytics: konfigurace GA4.
Zde vložíme ID měření, které jsme si zkopírovali v datovém streamu. V Poli k nastavení přidáme řádek a vložíme do něho toto:
Proč? To si
řekneme v následujícím dílu, který se bude věnovat pochopení rozhraní GA4
a vytváření událostí.
Ještě
v poli rozšířená nastavení a v možnosti Nastavení souhlasu
zvolte možnost Není požadován žádný další souhlas. Opět si řekneme
v následujícím dílu, proč to tak je.
Do spuštění
vložte All Pages. Pojmenujte Značku, uložte a odešlete. Nyní máte
implementovaný GA4 kód.
V tuto
chvíli máte vytvořené prvotní nastavení. To celkem šlo ne? 😊
Důležité informace:
Je velmi
podstatné si říct, že staré GA byly soustředěné na návštěvy. Nové GA4 se
zaměřují na událost. Vše, co se tedy na stránce děje, je zapisováno do
GA4 jako událost.
V dalším článku o GA4 se dočtete:
Seznámíme se s rozhraním
GA4. Funkcemi, které bychom měli upravit a měli bychom o nich vědět. Vytvoříme událost
a podíváme se na Debug mode.