Jak vybudovat zdravé pracovní prostředí?
Hodnotit výkon na pracovišti jen na základě měřitelných ukazatelů je snadné. Pokud ale chcete zjistit, jaký je skutečný výkon, tak byste neměli zapomenout na několik dalších aspektů:
Možná si říkáte proč?
No jen se zamyslete, když vás ráno něco rozhodí, třeba vám
ujede tramvaj, a ještě se polijete kávou, tak se už v podobném duchu nese celý
den. Jste podráždění a možná i nepříjemní na kolegy. Taková nepříjemná nálada
hned pohltí celý tým, všichni něco začnou řešit a práce jde stranou.
Tam, kde je dlouhodobě negativní nálada, tak také dlouhodobě
padá výkon. Nikdo se do práce netěší a není ochotný vynakládat tolik energie,
kolik by bylo minimálně potřeba.
Ještě horší je to v týmech, kde mezi sebou jeho členové
soupeří, než aby kooperovaly, donášejí na sebe a nevěří si.
Víte, že důvěra na pracovišti se rovná až o 50 % vyšší pracovní nasazení?
No jako všechno. Něco za něco.
I firma musí z něčeho žít a růst, a tak zkrátka kde nejsou
výsledky, tam je pochopitelně tlak na výkon vyšší, a kde výsledky jsou, tak je
zase tlak na to, aby byl výkon stabilní a nejlépe mírně rostoucí.
Jedna z věcí pro zdravé pracovní prostředí je umět naložit s
chybami. Každý z nás nějakou chybu v pracovní sféře už dozajista udělal. Lídr
firmy se musí naučit rozlišovat mezi velkými a malými chybami a umět s nimi
nakládat. Nadávky a dusno nic nevyřeší. Ba naopak se člověk a možná i celý tým
ještě více "zazátkuje" a nebude mít chuť pro firmu udělat výhledově
nic navíc.
Tým se zase musí naučit chybu přiznat a společně nalézt, jak ji v dalším jednání eliminovat, a ne hledat způsoby, jak zahladit stopy a krýt si záda. Jen tak se docílí toho, že bude na pracovišti panovat pocit bezpečí, který jak všichni jistě víme je i součástí Maslowovy pyramidy potřeb, kterou není třeba více popisovat :) A pokud snad ano, tak nám napište ;)
S tím souvisí vším i důvěra, která je základem všeho a mělo
by se na ní pracovat už od začátku, dokud je firma malá a buduje si určitou
firemní kulturu. I u důvěry je potřeba postupovat shora, tedy od ředitelů, přes
lídry týmů až po členy týmů. Žádoucí jsou společné porady, kde bude možné v
klidu, bez emocí a bez postihů prodiskutovávat problémy, hledat společně jejich
řešení a zapojit tak všechny členy týmu, aby se u nich vybudoval pocit firemní
sounáležitosti. Ať už se jedná o společný výběr kancelářského nábytku,
stanovení pravidel homeofficů nebo nákup oblíbené příchutě čaje. Všechny tyto
kroky zvyšují pocit důvěry, zlepšují zdravé pracovní prostředí a vytvářejí
emocionální pouto s firmou, kterou se pak týmy nebojí obhajovat u svých
zákazníků nebo firemních partnerů.
Pak pokud vám přeci jen ujede tramvaj, a ještě se polijete
kávou, tak do kanceláře dorazíte jako do místa, kde si uděláte kávu novou,
pohodlně se posadíte, lídr vám řekne, ať nejdřív vydechnete, než se do něčeho
pustíte, a ještě vám kolega půjčí tričko, které měl původně na odpolední
cvičení :)