Jak psát lákavé texty jako profi kopík
V našem starším příspěvku Co je to Copywriting, jsme vás uvedli do tajů copywritingu a podrobně jsme popsali, co všechno tato činnost obnáší a proč je v dnešní době tak populární. Pokud vás toto moderní kreativní povolání zaujalo a chtěli byste se vydat na dráhu profesionálního copywritera, máme pro vás několik tipů a triků, jak toho docílit.
Ujasnění svých cílů jako základ úspěchu
Než se pustím do psaní atraktivního reklamního textu, musím si vždy ujasnit, čeho chci dosáhnout a jaké jsou mé cíle. Mezi ty by rozhodně měla patřit snaha upoutat čtenářovu pozornost, a to ať už se jedná o psaní textové reklamy, texty webových stránek, tiskové zprávy či PR články. Dalším záměrem by mělo být u budoucího čtenáře, či dokonce potencionálního zákazníka, po přečtení textu vyvolat zájem a vzbudit neodkladnou touhu si třeba dané zboží zakoupit. Jednoduše řečeno, pokaždé se snažím svůj text zpracovat co nejpoutavěji, protože chci čtenáře motivovat k akci. Akcí může být jak nákup určitého zboží, či přihlášení se k odběru newsletteru, nebo třeba návštěva webových stránek.
Avšak mé ambice nemusí směřovat pouze k okamžité akci, ale můj text může sloužit i k budování tzv. brandingu. To znamená, že mým hlavním úmyslem bude, aby byl můj text (potažmo produkt ke kterému se vztahuje) co nejvíce zapamatovatelný. Právě lehce zapamatovatelný text totiž spoustě značek udělal nevyčíslitelnou službu.
Hromada značek vyrostla právě díky tomu, že jejich reklamní kampaně obsahovaly trefný a nápaditý slogan (neboli claim), který pomohl dotvořit jejich identitu. Mezi takové zdařilé slogany, které můžeme i s odstupem času použít jako vzorový příklad, patří třeba “Vanish, skvrn a špíny se zbavíš”, “Škoda - Simply Clever”, či “Today. Tommorow. Toyota.”...no řekněte sami, určitě jste je v minulosti slyšeli a okamžitě jste si tohle reklamní heslo spojili s produktem, ke kterému se vztahuje.🙂
Zákazníci ocení empatii
Pokud už znám své pisatelské záměry, není od věci si dobře promyslet, pro které publikum svůj text primárně píšu (tedy koho se snažím oslovit) a odpovědět si na několik podstatných otázek:
●
Bude je tohle zajímat?
●
Budou tomu rozumět?
●
Je to pro ně důležité?
●
Není to až moc zdlouhavé?
Klíčové
totiž není jen napsat text lákavě, ale i dokázat zaujmout takovou skupinu lidí,
na kterou cílím a u které po přečtení svého textu čekám největší interakci.
Logicky tak například do reklamního textu pro značku vitamínů pro seniory
nezahrnu slova, která používá především mladší generace (takže můj text asi
nebude vypadat nějak tak, že po nových
vitamínech všichni důchodci „zaflexí” před svejma „felákama” z domova seniorů a oslní je pevnějšími kostmi a pohybem bez „vopruzu”), ale uchýlím se spíše ke
konzervativnějšímu výběru slov, který bude pro mou „cílovku” lépe stravitelnější a
pochopitelnější. :)
A co se týká třeba příspěvků na sociálních sítích, tak vždycky usiluji o to, abych je napsal/a co nejjasněji a nejstručněji, i pokud toho chci sdělit hodně. Ruku na srdce, i přesto, že lidé denně na „sockách” stráví v průměru téměř tři hodiny denně, nikoho nezajímají sáhodlouhé a nestrukturované reklamní texty na Facebooku, Instagramu nebo Twitteru. Takové příspěvky většinou nikdo nečte a jen bez povšimnutí scrolluje dál. A z toho důvod se snažím vše podstatné vždy sdělit s použitím co nejmenšího počtu slov.
Pokud budu tvořit
čistě reklamní text, měl/a bych své kreativní myšlení zahájit tím, že se vžiju do svých zákazníků a budu se dívat
na text (potažmo na svou značku)
jejich očima. A to se mi povede jedině, když zmobilizuji svou empatii a
budu hledat odpovědi na tyto otázky:
● Čeho si na vaší značce nejvíce cení?
●
Z čeho mají při nákupu obavy?
●
Proč by u vás nemuseli nakoupit?
●
Jaké jsou jejich nejvyšší hodnoty?
Pokud si alespoň na některé z těchto otázek budu umět odpovědět, bezpochyby to také zahrnu do svého textu. Pomůže mi to totiž zvýraznit všechny výhody mé značky, čímž se odliším od konkurence a zvýším svou šanci na úspěch.
Každý detail je
důležitý
Možná si teď říkáte, že psaní marketingových textů není
žádná raketová věda a pokud se budu
řídit výše uvedenými radami, nemůžu udělat chybu. To je samozřejmě pravda, ale
nesmím zapomenout na to, že opravdu
dobrý text chce občas hodně času a někdy i námahy. Pokud se zrovna nebudete
cítit políbeni múzou a nebude přicházet ta správná inspirace, tak neházejte
flintu do žita. 🙂 Prostě a jednoduše pište, pište a pište. Třeba i ty
na první pohled nepoužitelné texty mohou ve finále sehrát významnou roli a
navést vás správným směrem. Ale přece jen existuje ještě pár triků, jak opravdu
dobrého textu docílit.
Dejte si pozor na každý detail. Nejen, že je důležité text dobře strukturovat
(klíčové informace psát na začátek), vypíchnout
všechny kvality a benefity mého produktu či služby a psát srozumitelně (nebát se používat hovorové výrazy), ale zásadní
je také mít neustále na paměti, že kreativitě
se meze nekladou. A proto jsou vítané rafinované slovní hříčky či
dvojsmysly, ale samozřejmě vždy takovým způsobem, aby to bylo korektní a s
danou značkou kompatibilní. Musím totiž odhadnout, zda píšu příspěvek pro
nějakou tradiční firmu, která spíše uvítá serióznější textaci, či zda píši
například pro moderní start-up, jehož propagace může být mnohem uvolněnější.
V neposlední řadě si také dávejte záležet na stylistické, pravopisné a gramatické správnosti. Až 74 % uživatelů totiž věnuje pozornost pravopisu a gramatice na webu a 59 % zákazníků by nenakoupilo u společnosti, která má na webu chyby. Takže se určitě neostýchejte příležitostně nahlédnout do jazykových příruček, protože český jazyk, jak všichni moc dobře víme, je občas problematický a plný záludností.
A co CTA tlačítko?
Na
závěr tady mám tip i pro marketéry, kteří nepíšou rozsáhlé marketingové texty,
ale občas jen potřebuji otextovat své reklamní bannery. Na tyto obrazové
reklamy se často umisťují jakési buttony či konverzní tlačítka, která jsou
nejčastěji označovaná jako tzv. CTA (z anglického originálu Call To Action).
Primárním účelem CTA tlačítek je zákazníka donutit k akci. Takovou akcí může
být nákup, rezervace, objednávka, registrace, vyzkoušení, či třeba
kontaktování. A protože tohle ,nenápadné” tlačítko dokáže zvýšit konverzi až o několik desítek procent,
rozhodně bychom ho neměli zanedbávat.
Nejčastější
textací tlačítka bývá sloveso získat,
ale je vhodné popustit uzdu fantazie a snažit popostrčit zákazníka k akci i
pomocí nápaditějších slov, která budou ladit s komunikačním tónem naší značky.
Ty nejideálnější CTA tlačítka by měly obsahovat sloveso, které pobídne k akci a zároveň u zákazníka vyvolá emoce
(například vyjádří urgenci). A proto se nemusím obávat použití expresivnějších
výrazů jako To chci!, To beru!, Jdu
do toho!, Sem s tím!, nebo To musím mít!