TikTok vs. Instagram Reels. Kde se vyplatí inzerovat?
Asi jste si už všimli, že Instagram před nějakou dobou začal měnit svou tvář a na aplikaci původně primárně určené pro postování fotografií, se začaly stále častěji objevovat krátké videosekvence - tzv. Reels. Instagram tak svým obsahem nezřídka připomíná TikTok, tedy aplikaci sloužící výlučně pro tvorbu a sdílení videí, která svým uživatelům nabízí náhodný videoobsah. Tato postupná přeměna Instagramu se však setkala s vlnou uživatelské nevole. Nejen běžní uživatelé, ale i někteří influenceři, kteří si díky této sociální síti vydělávají nemalé peníze, začali změnu Instagramu hlasitě kritizovat. A to nejen z toho důvodu, že se Reels začaly stávat novou doménou Instagramu, ale i proto, že se lidem mnohem častěji začaly ve feedu zobrazovat reklamy a sponzorovaný obsah.
Chtít či nechtít, Instagram se tak stal po TikToku další platformou vhodnou pro reklamní videa, což je z hlediska digitálního marketingu velmi zajímavé. Proto jsme se rozhodli na následujících řádcích stručně shrnout porovnání těchto dvou konkurenčních platforem a přinést relevantní důvody, zda a proč se na některé z nich vyplatí inzerovat váš produkt.
Je TikTok jenom pro děti?
TikTok je první a jedinou čínskou sítí se skutečným globálním dosahem a v Česku patří mezi největší a nejrozšířenější síť s velmi dynamickým růstem. V tuzemsku ji mají staženou bezmála 2 miliony uživatelů, a to i přesto, že český Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost doporučil aplikaci nepoužívat na zařízeních s přístupem do významných informačních systémů. Mnoho státních úřadů a podniků, ale i soukromých firem tak kvůli obavě z úniku citlivých dat zrušilo své účty (sloužící zejména k propagaci) a svým zaměstnancům zakázaly používání TikToku na služebních počítačích a telefonech. V této souvislosti podle odhadů TikTok v České republice přišel o necelých 10 % uživatelů, což však stále neovlivnilo rostoucí popularitu této platformy zejména u mladší generace.
TikTokové publikum
- 18-24 let - zhruba 1 milion (60 %)
- 35-44 let - přes 192 tisíc lidí
- 45-54 let – cca 85 tisíc
Mírně vyšší zastoupení mají na této sociální síti ženy (54 %). Značky by tak svou přítomnost na této čínské platformě rozhodně zanedbávat neměly.
Jak by měla reklama na TikToku vypadat?
Společnosti, které chtějí na TikToku inzerovat svůj produkt, by si měly uvědomit, že průměrná doba zhlédnutí videa je jen několik vteřin a že mají zhruba 2 vteřiny na to, aby zaujaly, neboť svět se stále zrychluje a pro prostředí sociálních sítí to platí dvojnásob. Firmy by měly měsíčně nabídnou alespoň 10 videí, která budou autentická. Jejich sledování je totiž často organické a uživatelům se nabízejí podle jejich zájmů. V Česku na TikToku vznikne měsíčně 7,5 milionu videí a firmy, které se rozhodnout pro svou propagaci tuto sociální síť využívat, by měly brát v potaz fakt, že investovat do kreativy se v tomto případě opravdu vyplatí.
Reklama se na TikToku prodává buď aukčně, nebo rezervačně. Ve druhém z uvedených případů je třeba využít agenturu, nebo kontaktovat přímo TikTok a vybrat si z dostupných formátů. Cílení je možné nastavit na zásah, traffic, stažení aplikace, video přehrání nebo konverze. Výhodou TikToku je také využívání remarketingového kódu, díky kterému lze ukazovat reklamu konkrétním uživatelům.
Reels jsou nejrychleji rostoucím formátem obsahu na Instagramu
Reels mají celosvětově každý den více než 140 miliard zhlédnutí a jsou tak nejrychleji rostoucím formátem obsahu na Instagramu. Ten v Česku používá přes 3 miliony obyvatel a nejpočetnější věkovou skupinou jsou mileniálové od 18 do 35 let. Oproti TikToku, který obsah přesně přizpůsobuje tomu, jakou používáte jazykovou mutaci stránek, jaké máte zařízení a jaké jsou vaše oblíbené hashtagy, případně co preferujete v obsahu videa, mají Reels jiný algoritmus. Ten totiž na Instagramu jen částečně souvisí s chováním uživatelů na této platformě. Reels staví podobně jako celý Instagram na estetickém provedení a značkám slouží jako další prodejní kanál. Zatímco v Instagram feedu je v dnešní době velmi náročné oslovit nové publikum pouze se stories a s pevnými posty bez jakékoliv propagace, se zajímavým Reels se vám to může podařit mnohem jednodušeji.
Pokud se rozhodnete propagovat pomocí Reels, nejlepší bude skloubit váš produkt s aktuálními trendy a představit ho v tomto kanálu zábavnou formou. K úspěchu u vašich stávajících i nových sledujících vám pomůžou hlavně originální nápady, vtipné střihy a vhodně zvolená hudba. Současně také myslete na to, že stejně jako u běžných postů musíte být konzistentní. V poslední době se uvádí, že byste měli publikovat alespoň jedno Instagram Reels týdně, které může být až 60 vteřin dlouhé.
TikTok x Instagram
Pokud srovnáme možnosti obou sociálních sítí, tak na TikToku lze propagovat pouze některý z příspěvků, který již máte nahraný na své zdi, nelze tak činit u příspěvků, které nebudou dostupné k dohledání na vašem profilu. Naopak na Instagramu si můžete reklamní příspěvek personalizovat a připravovat pouze pro reklamu. V cílení má navrch TikTok, na kterém jsou možnosti daleko širší než u Reels. S ohledem na skutečnost, že Reels lze cílit pouze podle zájmů, musel být tímto způsobem cílem i příspěvek pro TikTok, aby byla zkoumaná data opravdu srovnatelná. Na obou platformách existuje také možnost opětovného cílení na uživatele, kteří již interagovali s vaší reklamou.
Co si vybrat?
Jestli si tedy lámete hlavu s tím, zda upřednostnit pro svůj obsah TikTok či Reels, je naše doporučení jednoduché – pokud na to máte časové a finanční možnosti, používejte obě platformy, vytvářejte na nich totožný obsah a porovnejte, které sociální médium vám bude pro online marketing fungovat lépe. Pokud se vám kapacit nedostává, raději se soustřeďte na kvalitu a vyhrajte si s obsahem jen na jedné z těchto sociálních sítí. Nezapomeňte, že vždy záleží na konkrétním produktu či službě a účelu kampaně. Důležité je také si ujasnit, na kterou skupinu potencionálních zákazníků cílíte. Patří-li do vaší cílové skupiny mladší osoby, směřujte svůj obsah spíše na TikTok, je-li vaše cílovka starší 40 let, bude se vám pravděpodobně lépe dařit s Reels.
Každopádně ať se rozhodnete pro jakoukoliv z těchto dvou sociálních sítí, z marketingového hlediska nikdy nešlápnete vedle. Obě sociální sítě jsou na vzestupu a reklamy publikované v jejich feedu vám umožní zasáhnout velké množství jejich uživatelů.