Slovníček pojmů
A/B testování
Více se dozvíte v našem článku A/B testování v online marketingu.
Algoritmus
Algoritmy využívají většinou systémy, jako například Adform, k vyhodnocování, určování relevance a k jiným postupům, na základě kterých se reklama vydává.
Banner
Forma reklamy v podobě grafiky/kreativy. Jeho rozměry jsou udávány v pixelech a nejčastěji se používají bannery o velikostech 300x600, 300x250, 480x300 a další.
Více o bannerech se dočtete v našich článcích:
Bannerová slepota
Je to jev, kdy už přestáváme vnímat reklamy na internetu. A to i takové, které by nás mohly zajímat.
Brand safety - bezpečnost značky
Ochrana značky před negativním obsahem a negativní pověstí. Například zobrazování reklamních bannerů u článků přinášejících negativní zpravodajství.
Budget
Rozpočet kampaně, který se nejčastěji udává bez DPH.
Barter
Směnný obchod, v našem případě nejčastěji směna zboží na službu a naopak.
Bounce rate
Míra opuštění webu zaznamenává návštěvníky, kteří přišli na danou stránku webu, neproklikli se na jinou stránku nebo nevyvolali žádnou jinou akci a ze stránky odešli.
Brand
Do brandu lze zařadit název, logo, slogan a design, který se pojí s určitou společností či produktem. Cílem je dosáhnout toho, že pokud někde uvidíte logo, dokážete si ho spojit s konkrétní společností/produktem.
Capping (frekvence)
Znázorňuje, kolikrát se maximálně zobrazí reklama uživateli. V systémech lze capping nastavovat nejčastěji na počet zobrazení za hodinu, za den i za celou kampaň.
Content
Tedy obsah, zahrnuje vše, co najdeme na webových stránkách. Nejedná se jen o texty, ale patří sem i obrázky, grafy, statistiky, audio záznamy, e-maily, …
Cookies
Webový prohlížeč ukládá kódy, tedy cookies, s informacemi o uživatelích. Informace pak využívá k pozdější komunikaci s nimi. Může jít o produkty, které uživatel zakoupil, články, které četl, a další aktivity, které na webu prováděl.
Copywriting
Tvorba zajímavých textů pro reklamní účely.
CPA
Cena za akci, kterou provedl návštěvník na webu – např. vyplnění formuláře, vytvoření objednávky.
Výpočet: CPA (Kč) = investice / počet konverzí
CPC
Cena za proklik. Nejčastěji se používá v PPC.
Výpočet: CPC (Kč) = investice / počet kliků
CPM
Cena za tisíc zobrazení. Setkáme se s ní u RTB.
CPT
Cena za tisíc zobrazení. Používá se u přímého prodeje.
CPV
Cena za zhlédnutí.
Výpočet: CPV (Kč) = investice / počet návštěv
CROSS DEVICE
Sledování a vyhodnocování chování uživatelů napříč zařízeními - desktop, mobil, tablet. Slouží k lepší optimalizaci kampaně.
CTR - click rate
Míra prokliku. Tedy procento z uživatelů, kteří reklamu viděli a klikli na ni.
Výpočet: CTR (%) = počet kliků / počet zobrazení * 100
Direct
Přímý nákup reklamy. Tedy taková reklama, kterou nakupujeme přímo od média.
DMP
Technologie, která sbírá a analyzuje data o uživatelích internetu.
Doména
Internetová adresa, např. www.performio.cz
DOOH - Digital-Out-Of-Home
Digitální venkovní reklama - digitalizované billboardy, plakáty a další.
E-mailing
Jedná se o jednu z forem přímého (direct) marketingu. Emaily jsou koncovým uživatelům zasílány na základě jejich souhlasu, díky kterému se dále dostanou do databáze příjemců, ze které se hromadné emaily odesílají. Pomocí dostupných informací o uživatelích lze uživatele zacílit sociodemograficky, ale i například podle jejich zájmů.
Feed
Jedná se o zdroj informací. Sociální sítě ho mohou využívat k označení všech příspěvků na zdi nebo příspěvků vámi sledujících účtů. E-shopy pak používají XML feed jako datový soubor s informacemi o produktech.
Font
Sada písemných a číselných znaků stejné velikosti a jednoho stylu.
Klíčové slovo
Klíčové slovo ale i klíčové spojení, které uživatelé vyhledávají na internetu. Používané v PPC kampaních.
Konverzní poměr
Používá se ve výkonově zaměřených kampaních a jedná se o počet konverzí ku počtu kliků na banner (reklamu).
Výpočet: Konverzní poměr (%) = počet konverzí / počet návštěv * 100
KPI - Key Performance Indicator
= klíčový ukazatel výkonu
Slouží k posouzení úspěchů a nejčastěji bývá vyjádřen metrikami, jako jsou například:CPA, CPC, CPT, CPV,...
Landing Page
Český cílová stránka, tedy stránka, na kterou se uživatel dostane po kliknutí na banner (reklamu).
Meta Pixel
Část měřícího kódu, díky kterému uvidíte, jaké akce provádějí návštěvníci webu. Například přidání zboží do košíku.
OOH - Out-Of-Home
Venkovní reklama - billboard, plakáty a další.
Prompt
Prompt vyzývá k akci. Využívá se v obrázkové umělé inteligenci, například Midjurney, k zadávání instrukcí pro tvorbu grafiky.
Reels
Reels je krátké video s obsahem o maximální délce 90 s. Lze ho doplnit hudbou a podporuje ho aplikace Instagram.
Remarketing
Cílení na uživatele, kteří už web navštívili. Bývá součástí strategie DO z obchodního schématu STDC (See-Think-Do-Care).
ROI
Česky návratnost investic, tedy kolik nám vydělá jedna investovaná koruna do reklamy. Žádoucí je ROI nad 1, tedy nad 100 %.
Výpočet: ROI (%) = zisk / investice * 100